От моят опит съм стигнал до няколко извода и основният е, че ние сме на работа, а не в детската градина и въпреки това, някой методи, които използвам са много често виждани точно в детските градини.
Всичко което ще напиша разбира се при различните компании, дори при различните екипи ще работи различно. Трябва да се пробва и да се намери правилният подход във всеки един екип, със всеки един служител. Това което обичам да казвам е: ние сме хора и най-простото нещо което може да правим е да си говорим и да слушаме. Хората винаги дават много ценна информация, която ние подминаваме, заради бариерите, които сме изграждали през годините докато се формираме като характери, но когато трябва да бъдем професионалисти и да водим екипна работа трябва да бъдем изключително гъвкави в поведението си. Повече слушаме, по-малко говорим, но като го правим думите ни трябва да носят увереност и авторитет. И естествено преди да бъдем добри ръководители е много хубаво да сме си научили уроците докато сме били Developers или QA's, защото след това много от служителите ви ще се намират на вашето положение. Водете си записки, кое ви е харесвало и кое не от вашият Team Lead преди да станете такъв и след това вземете най-ценното като изводи и недопускайте чужди грешки в работата си.
1. Не критикувайте, стремете се да давате повече похвали
Никой на този свят не се е родил научен, а и много добре знаем, че в светът на технологиите нещата се менят много често за годините, което значи, че постоянно ще учим и допускаме малки грешли. Никога не изкарвайте на пиадестал някой, който е спънал общата работа, всички го знаят това, няма смисъл и вие да наливате допълнително сол. Излесте напред и стимулирайте екипа заедно да разрешите проблема, в дългосрочен план това ще ви се отплати многократно, защото това ще сплоти екипа ви още повече. За да се променят към по-добро служителите имат нужда от похвала. Ако към признанието се добавят и похвали, то тогава за служителите няма да са важни толкова парите, които им плащате, а тези похвали, с които духовно ги възнаграждавате.
Затова запомнете следното: не сравнявайте служителите си, а ги оценете според най-добрите им качества.
2. Оптимизиране на заетостта в екипа
Никога не оставяйте някой да си клати краката в офиса без да работи или ако това се случва нека всички го правят заедно ;)
Всеки ръководител на екип се сблъсква с това да разпредели по правилният начин работните задачи, а след това идва и тяхното анализиране. Трябва да се възлагат различни по обем и срокове задачи между повече работници и в същото време всеки има възможност да изпълнява различни ангажименти.
3. Говорете със служителите си...
Говорете на теми свързани с развитието на компанията, бъдещи планове, дори и тези теми да са отрицателни- ще излезнат много неща, които да обърнете в плюсове. По-добре да знаете какво мислят те, от колкото някой ден да ви сервират, че напускат заради причини, които сте могли да чуете на време и да реагирате. Всичко чуто коментирайте с шефовете и търсете решения- бъдете гъвкави. Споделяйте повече за това през какви проблеми преминавате, как печелите клиенти, с какво очаквате да се сблъскате занапред, напревете ги по-здрави от екип, като войници, които ще се впуснат в битката с вас, независимо от обстоятелствата. Дръжте ги информирани за нещата, които ги интересуват. Разбира се не разкривайте докрай корпоративните тайни. Не забравяйте да повтаряте на служителите си, колко са специални за вас, компанията и как точно техните професионални и личностни качества правят работата ви толкова добра, не спестявайте хубавите неща никога. Правете си неформални срещи, слушайте служителите си какви идей биха предложили, дори най-налудничевите, след това седнете и вижте тези идей през тяхнтата призма, може да се окаже, че виждат решение на ваш проблем, с който не може да се справите отдавна, а след това ако тази идея бъде реализиране какъв ефект има това върху екипа, никакви мотивационни техники няма да са ви нужни, екипа сам се мотивира.
4. Намерете силните страни на всеки едн човек от екипса си
Трябва да познавате хората си, кой в кое е най-добър и в кое не. Направете баланс в екипа си, като разпределяте така задачите, че на всеки да е комфортно и да не ги вкарвате във зоната на дискомфорт и стрес. Стиковайте така машината, че хората да виждат как взаимната им помощ прави работния процес много приятен и им го показвайте това.
5. Работа, работа, работа, ама трябва и забавление
Всички техники на велики гурота, които сте чели ги забравете, бъдете себе си и говорете с колегите си. Всеки си има собствен живот с плюсове и минуси, открийте път до всеки един от тях и ги използвайте, като ги свързвате вътре сред хората. Правете неформални излизания- намерете общите интереси на служителите си, подхранвайте общия интерес, ако екипа ви се интересува от походи в планината, сетете се за някой такъв, който се правили като дете и го споделете с тях и ще видите, как всеки ще се върне към детството си и ще му стане приятно. Организирайте поход в планината с тях, посетете някое хубаво място. Ако тези неща не ви харесват, не са във вашата природа и не искате да ги организирате, кажете на някой да ви организира, а вие отидете, може и да ви хареса, защото когато го правите с екипа си ще се насладите не само на работата, а и на споделените емоции докато правите нещо заедно.
И не забравяйте- понякога е нужно просто да излезете на по бира( или какво обича екипа ви) и ще разберете много неща за служителите си, които може след това да изпозвате за да ги мотивирате, защото ще ги познавате много по-добре от колкото само от комуникацията ви в офисът.
Успех!